Arvoasunto vai arvokas asunto - miten erotan ja myyn

Arvokkaan asunnon tai arvokkaan kiinteistön myynti ja hinnoittelu vaatii tarkkuutta, strategiaa ja oikeanlaista kohderyhmää puhuttelevan lähestymistavan. Arvoasunto ja arvokas asunto ovat eri asioita. Arvoasunto voi olla myös edullinen, mutta se sijaitsee esimerkiksi tunnetussa ja arvostetussa taloyhtiössä. Tällainen voi olla helppokin myydä, sillä ihmiset kenties tuntevat jo historian ja alueen.
Hinnoittelun perustana usein on tunne mutta myös kokemusta arvokkaiden asuntojen myynnsitä. Hyvänä ohjeena onkin huolellinen valmistautuminen. Tutki alueen vertailukohteita, mutta tiedosta, että arvokohteille ei aina ole suoraa referenssiä. Kokenut kiinteistönvälittäjä tuntee alueen hintatason hän huomioi kohteen harvinaisuuden, historian, sijainnin. Asunnon ja ympäristön tunnelma vaikuttavat – näille tulee löytää myös arvo, jota ei mistään tilastoista ja taulukoista näe.
"Oikea hinta ei ole alhainen, vaan myyntiä tukeva. Se houkuttelee oikeaa ostajaa, ei kaikkia kiinnostuneita."
Arvokkaan asunnon kohdalla hyvin usein hinta kohoaa yli miljoonaan, ja tässä hintaluokassa ostajakunta on jo paljon rajallisempi.
Eri paikkakunnilla on kiinteistövälittäjiä jotka ovat profiloituneet kalliiden n. arvokkaiden asuntojen välittäjiksi, tällöin heillä monesti onkin omaa asiakasrekisteriä jo arvokohteiden hakijoina.
Valitse oikea välittäjä
Hyvin usein arvokkaita kohteita on myynnissä kiinteistönvälittäjillä jotka ovat toimineet alalla kauan. Kokemus tuo toimintaan tietynlaista varmuutta ja luotettavuutta, joka välittyy myös ostajan suuntaan. Kokeneella välittäjällä on usein myös laajat verkostot. Niiden merkitys voi olla suuri erityisesti arvokkaiden asuntojen markkinoilla, joilla moni haluaa toimia "hiljaisesti".
Hyvä välittäjä osaa rakentaa asunnolle markkinointistrategian, mutta myös muokata sitä tarpeen tullen myynnin edetessä. On tärkeää että kohteen markkinointiin valitaan oikeat – joskus epätavallisetkin – kanavat, joissa tavoitetaan potentiaaliset ostajat.
Arvokkaan asunnon myyminen vaatii normaalia enemmän työtä, mutta monelle kiinteistövälittäjälle se on mielekäs haaste, halutaan saada ns. sulka hattuun, varsinkin alueilla. jossa arvokkaita kohteita on vähän myynnissä ja arvokohteiden kauppojen lukumäärä vuodessa on vähäinen.
Itse ainakin mietin että, mistä kanavista ostaja löytyy ja miten asunnon parhaat puolet saadaan tuotua esiin niin että ilmoitus löytää oikean ostajan. Parhaaseen lopputulokseen päästään, kun yhteistyö myyjän ja välittäjän välillä toimii saumattomasti.

Suhtaudu asuntosi hintaan realistisesti
Arvokkaan kohteen kohdalla on erityisen oleellista, että hinnoittelu tehdään kuitenkin realistisesti, vaikka se ei usein markkinaehtoisesti määräydykään , sillä ostajat vertailevat todella tarkkaan mitä rahalla saa – tarjoaako kohde yksityisyyttä, onko omaa rantaa, vaaditaanko remonttia, tai mikä on alueen historia? Oikean hinnan asettamisessa valttia ovat rehellisyys ja realistisuus. Hieman tinkivaraa hinnassa voi olla, mutta mieluiten se kannattaa pyrkiä asettamaan jo alunperinkin mahdollisimman sopivalle tasolle.

Hiljainen myynti - julkinen myynti
Moni arvoasunnon tai arvokkaan asunnon ostaja toivoo ns. hiljaista myyntiä. Sitä käyttään eksklusiivisissa kohteissa useinkin, joissa ostajaprofiili on rajattu. Hintaa tällöin ei julkaista - ostaja ns. kysyy lupaa ostamiseen ja voi vapaasti esittää omaa näkemystään hinnasta.
Myydessä ja myyntitekstiä tehdessä kannattaa miettiä mitä myy. Ja miten korostat arvokohdetta jotta se erottuu. Myy tunnetta, elämänlaatua, näkymiä, yksityisyyttä tai jotain muuta ainutlaatuista esim. historiaa. Arvokohteen ostajat ostavat elämäntapaa ei vain neliöitä. Heillä on hyvin usein tarkat kriteerit ja toiveet arvokohteen osalle.
Markkinointi on kohdennettua oli myynti sitten hiljainen tai julkinen. Se kannataa suunnata varakkaille, sijoittajille, yrittäjille tai perheille, jotka arvostavat kohteen erityispiirteitä. Mieti siis markkinointi tarkkaan, kohderyhmä huolellisesti ja panosta siihen mitä teet.